The System of Thomas Acquinas - De Wulf
https://archive.org/details/systemofthomasaq0000wulf/page/26/mode/2up
- O conhecimento é uma similaridade entre a coisa conhecida e o ser que conhece.
Existe algo da realidade da coisa conhecida que pode ser incorporada ao ser conhecedor, sem que se altere a realidade da coisa conhecida.
He introduced comparatively few new ideas; but no one has rivaled him in coordinating doctrines borrowed from this predecessors and in systematizing the philosophical notions of the world and of human life.
Tertúlia
Gostaria de agradecer ao Sávio e ao Daniel por terem lembrado que eu tenho interesse em falar filosofia, e terem me convidado para essa tertúlia.
Para quem não me conhece, me chamo Juarez, frequento a obra desde Maio do ano passado, sou casado, trabalho como engenheiro de software, e vim de Brasília.
O livro que eu gostaria de apresentar hoje chama "O Sistema de Tomás de Aquino". É um livrinho, de certa de 180 páginas, que fala sobre a Filosofia de Santo Tomás. Ou seja: aquilo que pode ser conhecido pela luz natural da razão.
É um livro que foi importantíssimo na minha conversão. Cheguei a ele por indicação de um amigo, que inslusive já frequentava a Obra.
Para entender porque topei ler esse livro, eu tenho introduzir um problema famoso na filosofia. e topei ler porque já conhecia um problema filosófico chamado "problema dos universais", tinha me decidido pelo realismo, que é uma das respostas ao problema, mas tinha dificuldade em vivê-lo por ter crescido em um mundo influenciado pelo nominalismo (outra resposta ao mesmo problema), e então me interessei por ler um livro de um autor realista. Veja bem: eu não era cristão nessa época, mas topei ler santo tomás pela sua filosofia.
Não foi neste livro que eu passei a acreditar em Deus, mas este livro praparou as bases para um outro livro que este sim me convenceu.
REVIEW E aqui já fica uma motivação para estudar Santo Tomás: o que ele deixou escrito pode atrair muitas almas, e principalmente, me parece, aquelas já buscam a verdade. Por exemplo, os universitários, os cientistas, engenheiros, advogados, médicos, farmacêuticos, matemáticos, …. ou seja, todas as profissões cuja formação requer horas e horas de bunda na cadeira e leitura. Claro, muitas universidades as vezes mais confundem do que ensinam, mas ainda assim há dentro desses meios pessoas que se interessam pelos bons argumentos, juízos, e ideias. E que podem encontrar em Santo Tomás algo que faz mais sentido do que toda a loucura filosófica que é ensinada. Por exemplo: deve haver um conflito na alma de quem dedica a carreira à matemática, e no tempo pessoal proclama que as verdades são relativas. Essas pessoas podem encontrar em santo tomas alguém que fala: "veja bem, é possível encontrarmos verdades eternas e o mecanismo pela qual isso acontece é assim e assado, e aqui estão algumas verdades eternas que eu encontrei."
Pois vamos ao livro. Eu escolhi focar nos primeiros capítulos, para que nossa discussão tenha um tópico específico e seja mais produtiva. O tema será o conhecimento e como ele é possível.
Vamos a questão do conhecimento:
What is knowing? An object is known when it is present in a certain way in the knowing consciousness.
Ou seja: dizemos que um ser A conhece B, quando existe algo de B que está presente em A. Esse algo não é a existência material, mas alguma coisa.
E esse A e B não são quaisquer As e Bs
non-knowing beings have only their own reality, but knowing beings are capable of possessing also the reality of something else. For in the knowing being there is a presence of the thing known
Imagino que pode estar um pouco confuso, mas vou deixar por aqui, e seguir o barco, e podemos voltar nesse ponto durante a discussão.
Em seguida o livro distingue entre formas de conhecimento: sensível e intelectual.
O conhecimento sensível, ou seja, aquele que podemos deduzir apartir das informações sensorias é marcado pela localidade e individualidade. E é uma forma de conhecimento acessível aos animais.
Já o conhecimento intelectual é marcado por ser abstrato e geral. E o que quer dizer ser abstrado e geral?
We confine our attention to certain elements of the thing under consideration, shutting out all the other elements, and stripping them of all particularizing determinations. Abstraction consists precisely in this action and in nothing else.
Nós restringimos nossa atenção a certos elementos da coisa sobre consideração, desligando todos os outros elementos. Nisso, removendo dos elementos que estamos isolando toda as particularizações determinantes. Nisso consiste a abstração.
E sobre ser geral?
It is precisely because this representative content is no longer bound up entirely with the sight of any particular oak trer that it is seen upon reflection to be applicable to an indefinite number of beings which move, which are cylindrical…. This applicability is indefinite - it is 'universal' or general, and extends to possible realities as well as existent ones. universality, therefore, follows upon abstraction, as Thomas remarks.
É exatamente porquê essa ideia não está ligada com as informação sensorias de uma ou outra coisa em partilar, que por um processo de reflexão, percebe-se que essa ideia se extende a outras realidades, inclusive a outras possibilidades. "Universalidade, portanto, segue a abastrção".
Recapitulando: o conhecimento é algo da realidade de um ser conhecido que está presente no ser que conhece. Ele pode ser de duas formas: sensível ou intelectual. O conhecimento intelectual é abstrato, e geral, e é, no mundo natural, exclusividade do ser humano.
Pulo então para o capítulo 2 para tratar de como esse conhecimento pode acontecer. Lembre-se, nós queremos chegar a um ponto onde possamos argumentar e concluir coisas certas, e queremos entender como é possível que nós possamos chegar a coisas certas.
O capítulo começa explicando o conhecimento sensível. Lembre-se é a primeira forma de conhecimento que falamos mais cedo.
Nossa mente, e também a dos animais, é capaz de deduzir que algo deve ser apartir do que nos diretamente é revelado que é. Por exemplo, não é o conhecimento da cadeira que me é acessível, mas apenas da imagem que ela forma em meus olhos. Deduzimos portanto que deve existir algo concreto e particular no mundo lá fora.
Até aqui tudo bem. E diz o livro que o conhecimento intelectual se forma de maneira similar. Entretanto há uma dificuldade:
How can the concrete be known abstractly?
The external object cannot determine thought in the same way as it determines sensation.
The two horses, being particularized and individual, cannot, by means of the sensations they produce, give rise to an impression in us which gives them a mode being different in kind and superior (abstract) to that whichreally belongs to them (particular, concrete). Otherwise we should have a cuase producing an effect superior to itself. The less would produce the more.
2 cavalos, sendo particulares e individuais, não podem, por meio das sensações que produzem, dar origem a uma impressão em nós que serja diferente em tipo e superioridade ao qual pertece a eles. Caso contrário teríamos uma causa produzindo um efeito superior a si mesma. O menos, produziria o mais.
Não é apenas os 2 cavalos que agem sobre minha inteligência, mas a sensação dos dois cavalos age em coperação com e em dependência de um poder espiritual dentro de mim, que "brilha sobre os dados sensorias, e os faz capazes e prontos de produzirem um conhecimento em que a realidade é removida de todas as suas caractéristicas individuais e concretas. Esse é o poder do intelecto ativo.
Me parece que não tem outra: se em um intante T existe mente + cadeira, e no intante seguinte há mente que conhece abstratamente o retângulo, de duas uma:
- Ou a mente se enganou
- Ou a mente já possuia algo que não apenas o conhecimento sensível (o poder espiritual)
E aí fica a pergunta: o círculo, o número 2, o teorema de pitágoras, são erros, ou são corretos. Se são corretos há algo além da matéria.
E o capítulo termina com um parágrafo que mostra a humildade da filosofia tomista.
This does not imply that by means of this theory we understand the whole mechanism of thought. The latter remains a mystery. In many questions we must be satisfied to knoww that something exists, even if we cannot penetrate its inmost nature. We ought never to ask of a theory more than it undertakes to do.
Isso não significa que por meio dessa teoria nós conhecmos o mecanismo completo do pensamento. Este continua um mistério. Em muitas questões nós devemos nos satisfazer que algo existe, mesmo que não possamos penetrar na sua natureza mais interna. Não devemos pedir mais de uma teoria do que ela pretende entregar.
Resumindo:
- O conhecimento é uma realidade da coisa conhecida que está presente no ser que conhece
- Pode ser de duas formas sensorial e intelectual
- O intelectual é abstrato e geral
- O ser que conhece de forma intelectual somente o pode fazer porque existe nele o potencial para tal.
E fico por aqui com minha exposição. Claro, o livro tem muito mais riqueza. Na minha experiência, chamou muita a atenção e de outros a quem apresentei o tratamento que ele dá aos tópicos de 1.beleza, e 2. moral. E as pessoas por aí ficam interessadas. As vezes tem gente que não dá muita bola para argumentos e lógica, mas se interessam por beleza. E outros ainda que se interessam pelo bem, e isso os deixa curioso quando trago a visão tomista sobre moral. Ou seja, o bem, o belo, e o verdadeiro, apesar da loucura do mundo, continuam a atrair as pessoas, e Tomás de Aquino tratou esses temas com tamanha clareza que pode iluminar até mesmo os corações mais enrigessidos.
Alguma pergunta pessoal? Posso tentar responder, e claro, indico o livro que vai tratar dos assuntos de forma muito mais clara do que eu poderia expressar aqui.
Quotes
I - Intro
Concerned only with Scolastic Philosophy.
Primeiros capítulos dedicados a estudar as atividades humanas - conciente e inconciente - e principalmente o estudo do saber e do querer.
II - Different kinds of knowledge
I - Central position of the theory of knowledge
They regarded these (knowing and willing) as the peculir and privileged possession of the human race, situated as it is at the boundary where matter and spirit meet.
For, the dignitiy of man results from a certain way of knowing which is peculiar to him, and whis is called intelligence.
What is knowing? An object is known when it is present in a certain way in the knowing consciousness.
but not indeed in the material way in which it is present outside of me in the external world.
The privilege of a being which knows consists precisely in this ability of being enriched by something which belongs to something else.
"KNowing beings are differentiated from non-knowing beings by this characteristic: non-knowing beings have only their own reality, but knowing beings are capable of possessing also the reality of something else. For in the knowing being there is a presence of the thing known produced by this thing."
In what does this presence or reflection of the object in me consist? The Schoolmen do not pretend to fathom the mystery of knowledge; their explanation is a mere analysis of facts revealed by introspection.
Knowing is a particular kind of being, a modification, or a vital action of the knowing subject.
All knowledge results from a similitude of the thing known in the subject knowing.
Knowledge does not result merely from the thing; but rather, the thing known and the subject knowing cooperate in the production of the phenomenon.
Since there is an activity of the thing known upon the knowing subject, our representations of reality will be to some extent faithful and correspond to that reality.
II - Two irreducible types of knowledge: knowledge of particular objects and its forms
Sense knowledge and intellectual knowledge.
evertyghing that I grasp is particularized or individualized, and intimately bound up with conditions of space and time.
The reality perceived by sense is always endowed with individuality.
III - Abstract and general knowledge
Instrospection shows us that we possess another kind of knowledge with characteristics quite different from those we have found in sense knowledge.
Intellectual knowledge, instead of being concrete and particularized, is abstract and general.
We confine our attention to certain elements of the thing under consideration, shutting out all the other elements, and stripping them of all particularizing determinations. Abstraction consists precisely in this action and in nothing else.
"In what height consists is considered apart from everything else, and this selected aspect of reality is no longer related to this oak tree."
It is precisely because this representative content is no longer bound up entirely with the sight of any particular oak trer that it is seen upon reflection to be applicable to an indefinite number of beings which move, which are cylindrical…. This applicability is indefinite - it is 'universal' or general, and extends to possible realities as well as existent ones. universality, therefore, follows upon abstraction, as Thomas remarks.
An abstract notion is thus not necessarily universal, but it may become so.
There is no such thing as a general image. There is such a thing as a general idea. Those who are unaccustomed to introspection are often unconscious of the vital distinction between image and idea which underlies our two statements. The average man labels his mental content as 'images' and 'ideas' indiscriminately. Yet reflection will show that they are quite different, and that the one is general while the other is not.
The prominent place occupied in scholasticism by this doctrine of abstract and general knowledge, which we may describe as 'Psycological Spiritualism' or better still as Intellectualism…
Abstraction is the privilege and the distinctive act of man. It is likewise the central activity of our conscious life.
IV - Idea, judgement, reasoning
All 3 are abstract knowledge (an understanding of what something is, apart from the particularizing conditions in which it exists, or is capable of existing, outside the mind).
In an idea (or simple apprehension or concept) the mind considers what a thing is, without affirming or denying anything about it.
The act of judgment consists in realizing that the content of two ideas - or two objects present to the mind - are in mutual agreement or disagreement. Example: the triangle is not a sphere.
Why are we not content simply to form the ideas 'triangle', 'wine'? The answer lies in the richness of reality, and in the weakness of our minds. We are incapable of grasping by one single insight, or by one adequate intuition, all hat there is in a real being.
The verb is does not indicate an inherance in the subject of any of those aspects, but the mental agreement of the subject and the predicate.
V - Consciousness
(re-flect: to bend back)
The subjective operation which this inquiry involves, the realtion of the object to myself, or the internal mechanism of my operation all call for a further concentration, which is much more complicated and difficult.
Knowledge, whether spontaneous or reflective, puts us in presence of 'something' which is no merely my own activity.
Man alone possesses this provilege of reflecting, or of bending his consciousness upon itself, for reflection is peculiar to spiritual beings. Animals do not reflect; even the human senses cannot do so. …. Without reflection, I should have no means of knowing that a stick plunged in the water is really straight, in spite of appearances to the contrary.
II - How our knowledge is formed
I Origin of sensations
The sense or psychic power of sight does not derive from itself the content of its act of vision. An impulse coming from outside and received by me is an indispensable factor, witout which an act of sight would be impossible.
The whole phenomenon is imprinted from the outside, and exhibited from inside; it has a passive aspect and an active one.
This sense impression is not known directly. What is present to sense consciousness, what we attain to, is the thing itself - the oak tree. The impression which it produces in me is known only by a reasoning process. Analyzing what actually is, we conclude that something else must be.
II - origin of intellectual knowledge
we derive the content of our abstract ideas from the content of our sensations, and, by means of these, ultimately from the material universe. "There is nothing in the mind which was not first in the senses".
Our ideas of life, strength, greatness, motion, action exercised or received, double, half, left, right, etc - all there and a thousand others equally abstract in nature - are derived from our sense perception of the objects which surround us.
We have proper and direct knowledge of the material world only… it is in and through the corporeal bodies that we obtain our intellectual knowledge.
Although we can prove that there is such a thing as a spiritual being, we do knot know in what it consists properly, and our feeble minds have to conceive it by applying to it the notions of being, reality, causality, etc., which have come to us through the channel of our senses.
"The mind does not derive merely from itself the content of its ideas. A blind man has no idea of color. Left to itself, our mind would be an empty desert.
There is an initial passive state, and there is an impression which is received. The two horses or dollars from which I derive the abstract idea of the number "two' act upon my mind. And just as in the case of sensation, the mind reacts to the stimulus and answers by a vital act, by means of which the phenomenon of knowledge is completed.
There is one difficulty: how can this particularized being give rise to the notion of life as such? How can the concrete be known abstractly?
The external object cannot determine thought in the same way as it determines sensation.
The two horses, being particularized and individual, cannot, by means of the sensations they produce, give rise to an impression in us which gives them a mode being different in kind and superior (abstract) to that whichreally belongs to them (particular, concrete). Otherwise we should have a cuase producing an effect superior to itself. The less would produce the more.
It is not only the 2 horses which act upon my intelligence, but the sensation of the 2 horses act in cooperation with and in dependence upon a pecial spiritual power within me, which "shines upon the sense data, and makes them capable and ready to produce a knowledge in which reality is deprived of all its concrete and individual features".
This creative power is called active intellect (intellectua agens). The total mind is called intellectus possibilis.
This does not imply that by means of this theory we understand the whole mechanism of thought. The latter remains a mystery. In many questions we must be satisfied to knoww that something exists, even if we cannot penetrate its inmost nature. We ought never to ask of a theory more than it undertakes to do.